Monday, September 26, 2011

:: antara coklat berbungkus dengan coklat dihurung lalat ::



Allah SWT berfirman,
Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” 
[Surah An-Nur (24):31]


Sabda Rasulullah  kepada Asma’ binti Abu Bakar,
Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” 
[HR Abu Dawud]


Allah SWT berfirman,
Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya.” 
[Surah Al-Ahzab (33):59]


Sabda Rasulullah,
Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya.”
  [HR Bazzar dan At-Termizi]


Allah SWT berfirman,
Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka” 
[Surah An-Nur (24):31]


Sabda Rasulullah,
“tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya” 
[HR Abu Dawud]


Allah SWT berfirman,
Dan hendaklah kamu tetap di rumah kamu, dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang jahiliah.” 
[Surah Al-Ahzab (33):33]



*****************************



Allah SWT berfirman,
Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti [dari haid dan mengandung] yang tiada ingin kawin [lagi], tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak [bermaksud] menampakkan perhiasan (tabaruj), dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”. 
[Surah An Nur(24):60]


 p/s :  "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Az-Zumar: 53)

p/s/s :  "Jika kalian melakukan kesalahan-kesalahan (dosa) hingga kesalahan kalian itu sampai ke langit, kemudian kalian bertaubat, niscaya Allah SWT akan memberikan taubat kepada kalian." (Hadist diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Abi Hurairah)

p/s/s/s: Kematian tidak menunggu kita. Setiap hari kita menghampiri kematian. Taubat tidak lagi berguna bila kematian hadir di depan mata.

p/s/s/s/s:  coklat = gula-gula. keh3...

18 orang tengah bermadah:

azwa amani said...

terima kasih amiyo sebab ingatkan amani :)

blog-tips-kurus said...

tuan amiyo,
boleh tlg explain pasal surah An Nur:60 itu? thanks a lot.. :-)

Cik Ila said...

setuju dgn gambar tu..

IZYAN KAHER said...

coklat ke gula-gula ?? :)

syukran fr reminding ^^,
Allah be with you amiyo.

ishiko said...

kan lebih manis ^^

belog|amiyo said...

azwa : sama2. peringatan untuk semua.

BTK : owh. ayat ni untuk wanita yang sudah tua seperti nenek2 atau seumpama. maka mereka ini x berdosa kalau tak pakai tudung ke. tapi susah nak jelaskan lebih mendalam kat sini. sebab ada syarat2 lain lagi. cukup la kalau paham kalau nenek yang sudah tua dan dia tidak bernafsu kepada orang lain, dan orang lain tidak bernafsu kepadanya, maka tidak berdosa kalau tak pakai tudung dll...
untuk lebih jelas boleh dengar ceramah2 dari ustaz yang lebih berpengalaman. sy masih belajar lg. hehe

cik ila : bagus la kalau setuju. :)

belog|amiyo said...

izyan : gula-gula lah. dah tulis tafsiran di p/s/s/s/s tu :P
sama-sama. :)

belog|amiyo said...

Ishiko : semanis gula-gula :P

Adylia Qarissa said...

terima kasih atas ilmu nie..semoga Allah merahmati kamu :)

Rtp Farra Arisha said...

this would be memorable things in my mind! :')
May God bless u all the time.

HEROICzero said...

gambar atas tu , cukup menyampaikan maksud . nice .

Ct Aja said...

bagusnya ayat-ayat ni, terima kasih sebab memperingati kami..

whitecappuccino said...

dah tentu pilih yg berbungkus..terima kasih kerana mengingatkan..

bloghok said...

tq

Solihin Zubir said...

aku pun panggil gula2 tu coklat.. haha..

hhmmm.. adakah mereka yg berkenaan tu akan terasa baca ni? ataupun stil nk wat bodoh? adesss....

epadzz zainal said...

tq memperingatkan.
keep it up..
may Allah bless u.

ILA HonEyBuNNy said...

entry kesedaran...

thanks...

laskar pelangi said...

setuju!;)