Thursday, September 8, 2011

:: [gambar] Perbezaan matahari pagi 25 ramadhan dengan hari-hari lain ::

Adapun tanda umum yang dapat dilihat oleh kebanyakkan orang adalah matahari terbit pada pagi itu tidak bercahaya. Ianya dikhabarkan  oleh baginda s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, At-tirmizi, Ahmad dan lain-lain bahawa rasulullah s.a.w mengkhabarkan

"Tanda berlakunya lailatul qadar adalah matahari yang terbit pada pagi itu keputihan(dan dalam riwayat yang lain: kemerahan) yang tidak bercahaya."

Dikatakan sebabnya adalah kerana para malaikat turun pada malam itu memenuhi bumi sehinggakan tiada satu jengkal pun  dari muka bumi melainkan terdapat malaikat disitu. maka apabila manusia bersolat subuh, para malaikat mula naik  ke langit. Maka dengan bilangan malaikat yang begitu banyak beserta cahaya mereka -kerana malaikat dicipta dari cahaya- maka terhalang cahaya matahari dengan cahaya para malaikat  dan menyebabkan pudarnya cahaya matahari.

Gambar-gambar ini diambil di mu'tah, Jordan dengan menggunakan kamera digital Nikon coolpix L11 dan ia juga adalah asli tanpa edit sedikitpun.

 pagi 21 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 22 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 23 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 24 Ramadhan 1432 Hijrah.


 pagi 25 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 25 Ramadhan 1432 Hijrah.


video
video pagi 25 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 26 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 27 Ramadhan 1432 Hijrah.



credit : Mohammad Amir Wan harun.
Panel Taqyif fiqh- Daru Ifta'
Takhasus Fiqh Wal usul
Universiti Mu'tah, Jordan.

laman web : Darul Ifta'


p/s : apa-apa pun wallahua'lam. hanya Allah yang lebih mengetahui.

26 orang tengah bermadah:

ILA HonEyBuNNy said...

tergamam melihat...

indahnya...

asamasin said...

nice!...awesome!..folo u.. :D

Bella Bell said...

hanya DIA yang lebih mengetahui :)


mintak izin share ea.. ^^

nabilah_2908 said...

betul la..matahari tu tak bersinar macam matahari pada hari2 yg lain... ;)

Ct Aja said...

a'a la, ade kelainan, baru hari ni tau... mekasih bg info..

Ct Aja said...

*saya tak jumpa button follow la kt sini...hi3

kakcik said...

Kakcik sangat suka menghayati keindahan matahari pagi dan petang. :)

khaifaiz said...

hanya Dia yang lebih mengetahui

rara pinkmafia said...

wallahhualam,Allah lebih tahu kan.

eLL said...

saya pernah lihat matahari macam tu di suatu pagi.

azwa amani said...

amani pun rasakan 25 ramadhan tu lain dari yg lain

Luqeem™ said...

satu keajaiban..:)

fathiahRAIHANA said...

ustaz ada bgtaw jugak esok tu :)
tp bila tgok bukti ni , lg terpaku . wallahualam.

siti kektus said...

yezza. ada kelainan lah weh.

66

hikari said...

subhanallah...
nice sharing..kalau berkesempatan tahun dpn nk tangkap gmb mcm ni jugak la..=)

Niena Pengembara Ilahi said...

beruntung lah mereka yg jumpa mlm tu

chemay said...

sesungguhnya malam lailatul qadar itu.
hanya Allah yang tahu.
:)

delarocha said...

Subhanallah...

::budak:: said...

subhanallah..sesungguhnya hanya Allah yang Maha Mengetahui..

whitecappuccino said...

Subhanallah..

Solihin Zubir said...

subhanallah..
err.. hang jumpa dak lailatul qadr? hehe..

hiro said...

wktu sama ke?

alexa yussida said...

Subhanallah..

cantiknya masyaAllah

tieykah said...

subhanallah

sangat indah

izzad b* said...

indah :)

Anonymous said...

mohon share...