Tuesday, December 27, 2011

:: ABU HASEEF : Sambut Tahun Baru Masihi ala Barat! ::



Assalamualaikum. Tahun baru kian hampir menjenguk kita. Masing-masing sibuk dengan tugasan akhir tahun macam biasa. Termasuk budak-budak sekolah yang nak masuk sekolah balik. Orang-orang meniaga pon sibuk nak tutup akaun. Nak bukak akaun baru. Ceh mentang-mentanglah meniaga kecil-kecilan sekarang ni. :P

Jangan lupa, semakin menuju tahun baru sebenarnya kita semakin hampir kepada kematian. Bahkan setiap hari kematian semakin menghampiri kita. Tapi tak salah untuk kita merancang masa depan yang seterusnya. Azam baru. Itulah perkataan yang femes setiap kali menuju tahun baru. Padahal azam 5-6 tahun lepas pon belum tertunai lagi. 

Aku sebenarnya jarang sangat ada masa untuk nak update blog ni. Tapi sayang pulak nak biarkan blog ni terbiar je. Sekurang-kurangnya boleh jugak aku guna untuk berdakwah sedikit sebanyak. Berkongsi bahan-bahan islamik untuk dijadikan peringatan kita semua. 

Sudah sedia maklum memang setiap tahun sambutan tahun baru akan diadakan pada 31 Disember. Menunggu detik 12 malam. Konsert diadakan. pergaulan bebas lelaki dan perempuan. selepas 9 bulan ramai lah anak luar nikah akan dilahirkan. Memang lazimnya macam tu lah. Hmm...

Jom baca sedikit sebanyak ulasan mengenai Sambutan Tahun Baru Masihi ala Barat ini oleh Abu Haseef...

Thursday, December 22, 2011

:: gua masih aktif dengan blogger sebenarnya ::

Hai assalamualaikum. Sapa cakap aku dah tak aktif sebagai blogger? Meh sini nak bagi duaposen sebab jawapan tak tepat. Ha ha. Aku sebenarnya masih aktif dengan blogger ni. Tapi dengan blog lain la pulak. 

Blog mana pulak dah? Aku sekarang tengah aktif la jugak buat jualan pakaian bundle secara online. Muehehe. So, dengan kata lain aku ada blog lain yang perlu aku uruskan. Serius aku cakap memang aku tak sempat nak update Blog Amiyo ni.

Bayangkan jualan secara online ni bukan setakat blog yang perlu diuruskan. Mesti nak kena ada facebook khusus. Nak kena iklan situ sini. Nak kena upload gambar situ sini. Kat Mudah dot my. Kat facebook. Kat blog. Siang hari pulak kena cari stok. Ambik stok. Ambik gambar stok. Demn! busy bukan? Ha ha...

Owh hampir terlupa la pulak aku nak bagitahu kawan-kawan blogger aku semua yang blog aku yang satu lagi tu bernama Azhari Bundle. Cekidaut! :) 


Thursday, November 3, 2011

:: siapa lebih kejam sebenarnya? ::

Tiga orang lelaki yang sedang mabuk bertanding untuk menentukan siapa yang paling kejam.

Lelaki yang pertama menyerang seorang perempuan dan memukulnya sehingga giginya patah, lebam kedua biji matanya dan darah keluar daripada hidung dan telinga perempuan itu. Akhirnya perempuan itu jatuh ketakutan dan badannya menggeletar.

Dia berpusing menghadap dua lelaki dan berkata dengan bangganya,

“Akulah orang yang paling kejam”,

Tidak berpuashati, lelaki kedua bangun dan mengoyak baju perempuan itu, merogolnya dan terus mencekik perempuan itu sehingga perempuan itu mati.

Dan dia berkata

“Tidak ada siapa yang lebih kejam daripada aku”.

Lelaki ketiga pula bangun dan tersenyum. Dia menjawab

“Akulah yang paling kejam, aku cuma berdiri dan melihat kekejaman kamu sedangkan perempuan ini adalah adik aku”

Perempuan itu adalah Palestin.

Lelaki pertama ialah Israel.

Lelaki kedua adalah Amerika Syarikat.

Lelaki ketiga pula ialah Umat Islam yang hanya berdiam diri dan lihat.

Tahniah kepada Umat Islam!!

Sama-samalah kita muhasabah diri..
sejauh mana usaha kita untuk menolong saudara-saudara Islam kita.. renung sejenak sebanyak mana doa yg kita telah hadiahkan.. Umat Islam itu lemah kerana mereka JAUH daripada agama mereka sendiri...


p/s: artikal ini memang terkena pada batang hidung aku sendiri sebenarnya. :(
p/s/s: kalau korang tak terasa tak tahu lah aku. he he.

p/s/s/s: alhamdulillah aku selamat tiba di tanah air 3 hari yang lepas. moga-moga dapat la aku update selalu yer dak? :P

Wednesday, October 12, 2011

Friday, October 7, 2011

:: Penangan Steve Jobs ::


Wednesday, October 5, 2011

:: The Problems ::



This is a picture taken from directly above these camels in the desert at sunset. It is considered to be one of the best pictures of the year. When you look closely, you can see that the camels are the little white lines in the picture. 

The black images you see are just the shadows!


Sometimes, our "problems" seem to be as big as the shadows. But they are little. Have a lovely day!

LOOK ONCE MORE. YOU CANNOT BELIEVE IT, RIGHT?


Monday, October 3, 2011

:: beruntungnya orang yang ganjil ::





* Gadis melayu berniqab, ganjil?

* Gadis melayu menutup aurat sepenuhnya, ganjil?

* Gadis melayu melabuhkan tudung menutupi dada mereka, ganjil?

* Gadis melayu mengenakan pakaian longgar dan besar, ganjil?

*
Gadis melayu malu untuk keluar bersama bukan mahram, ganjil?

*
Gadis melayu pakai stoking kaki ke mana-mana walau mandi bersama kawan-kawan di laut, ganjil?

* Gadis melayu pakai stoking tangan walau dah mengenakan t-shirt lengan panjang, ganjil?

* Gadis melayu meninggalkan orang yang sedang gosip dan mengata orang lain walaupun yang sedang mengata itu kawan baiknya, ganjil?

* Gadis melayu tidak mengenakan mekap berlebihan, ganjil?

* Gadis melayu tidak memakai perfume kecuali sekadar sangat sedikit dan tidak terhidu orang lain, ganjil?

*
Gadis melayu tak 'couple' sebelum nikah, ganjil?

*
Gadis melayu tak materialistik dan memilih kehidupan untuk taat kepada agama, ganjil?

* Gadis melayu ganjil?


Sabda Rasulullah s.a.w: 
“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” (H.R. Muslim)

p/s: maka beruntunglah siapa yang ganjil :)
p/s/s: kredit to Ustaz Azhar Idrus.

Wednesday, September 28, 2011

:: Wordless Wednesday #17 ::















p/s: i love Barcelona FC.

Tuesday, September 27, 2011

:: life ::


You hate your life, while some people dream of having your life.

Monday, September 26, 2011

:: antara coklat berbungkus dengan coklat dihurung lalat ::



Allah SWT berfirman,
Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” 
[Surah An-Nur (24):31]


Sabda Rasulullah  kepada Asma’ binti Abu Bakar,
Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” 
[HR Abu Dawud]


Allah SWT berfirman,
Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya.” 
[Surah Al-Ahzab (33):59]


Sabda Rasulullah,
Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya.”
  [HR Bazzar dan At-Termizi]


Allah SWT berfirman,
Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka” 
[Surah An-Nur (24):31]


Sabda Rasulullah,
“tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya” 
[HR Abu Dawud]


Allah SWT berfirman,
Dan hendaklah kamu tetap di rumah kamu, dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang jahiliah.” 
[Surah Al-Ahzab (33):33]



*****************************



Allah SWT berfirman,
Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti [dari haid dan mengandung] yang tiada ingin kawin [lagi], tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak [bermaksud] menampakkan perhiasan (tabaruj), dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”. 
[Surah An Nur(24):60]


 p/s :  "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Az-Zumar: 53)

p/s/s :  "Jika kalian melakukan kesalahan-kesalahan (dosa) hingga kesalahan kalian itu sampai ke langit, kemudian kalian bertaubat, niscaya Allah SWT akan memberikan taubat kepada kalian." (Hadist diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Abi Hurairah)

p/s/s/s: Kematian tidak menunggu kita. Setiap hari kita menghampiri kematian. Taubat tidak lagi berguna bila kematian hadir di depan mata.

p/s/s/s/s:  coklat = gula-gula. keh3...

Sunday, September 25, 2011

:: Azab Meninggalkan Solat yang Sungguh Mengerikan ::





Dosa Meninggalkan Solat Fardhu :
 
  1. Solat Subuh : satu kali meninggalkan akan dimasukkan ke dalam neraka selama 30 tahun yang sama dengan 60.000 tahun di dunia.
  2.  Solat Zuhur : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan membunuh 1.000 orang umat islam.
  3. Solat Ashar : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan menutup/meruntuhkan ka’bah.
  4. Solat Magrib : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan berzina dengan orangtua.
  5. Solat Isya : satu kali meninggalkan tidak akan di redhai Allah SWT tinggal di bumi atau di bawah langit serta makan dan minum dari nikmatnya.


6 Siksa di Dunia Orang yang Meninggalkan Solat Fardhu :

  1. Allah SWT mengurangi keberkatan umurnya.
  2. Allah SWT akan mempersulit rezekinya.
  3. Allah SWT akan menghilangkan tanda/cahaya soleh dari raut wajahnya.
  4. Orang yang meninggalkan solat tidak mempunyai tempat di dalam islam.
  5. Amal kebaikan yang pernah dilakukannya tidak mendapatkan pahala dari Allah SWT.
  6. Allah tidak akan mengabulkan doanya.


3 Siksa Orang yang Meninggalkan Solat Fardhu Ketika Menghadapi Sakratul Maut : 

  1. Orang yang meninggalkan solat akan menghadapi sakratul maut dalam keadaan hina.
  2. Meninggal dalam keadaan yang sangat lapar.
  3. Meninggal dalam keadaan yang sangat haus. 


3 Siksa Orang yang Meninggalkan Solat Fardhu di Dalam Kubur : 

  1. Allah SWT akan menyempitkan kuburannya sesempit sempitnya.
  2. Orang yang meninggalkan solat kuburannya akan sangat gelap.
  3. Disiksa sampai hari kiamat tiba. 


3 Siksa Orang yang Meninggalkan Solat Fardhu Ketika Bertemu Allah : 

  1. Orang yang meninggalkan solat di hari kiamat akan dibelenggu oleh malaikat.
  2. Allah SWT tidak akan memandangnya dengan kasih sayang.
  3. Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa dosanya dan akan di azab sangat pedih di neraka.


Mengenai balasan bagi orang yang meninggalkan Solat Fardu: "Rasulullah SAW, diperlihatkan pada suatu kaum yang membenturkan kepala mereka pada batu, Setiap kali benturan itu menyebabkan kepala pecah, kemudian ia kembali kepada keadaan semula dan mereka tidak terus berhenti melakukannya. Lalu Rasulullah bertanya: "Siapakah ini wahai Jibril"? Jibril menjawab: "Mereka ini orang yang berat kepalanya untuk menunaikan Solat fardhu". (Hadits Riwayat Tabrani, sanad shahih)

Sumber : Dari Buku Himpunan Fadhilah Amal - Maulana Muhammad Zakariyya Al Kandhalawi hal 107.
 
 
 
p/s: solatlah kamu sebelum kamu disolatkan.

Saturday, September 24, 2011

:: jar of dreams ::



there's a lot to be achieve  
AND 
 
 
 
 
seems so far
BUT
 
 
 

Friday, September 23, 2011

:: Amalan Yang Berguna Selepas Mati ::

Menurut Imam Ahmad bin Hambal, Ulama telah membuat kesimpulan bahawa apa pun jenis kebaikan yang diniatkan untuk dihadiahkan kepada orang yang telah meninggal, pahalanya akan sampai kepada almarhum atau almarhumah.




1. Mendoakan dan memohonkan keampunan

Rasulullah s.a.w bersabda, “Jika kalian mensolatkan jenazah, berdoalah dengan ikhlas untuknya. “Ya Allah, berilah ampunan bagi orang yang masih hidup mahupun yang telah meninggal di antara kami.”

2. Bersedekah

Saad bin Ubadah bertanya kepada Rasulullah s.a.w., “Ya Rasulullah, ibuku telah meninggal. Dapatkah aku bersedekah atas namanya?” Beliau menjawab, “Ya, dapat.”

3. Berpuasa

Al Bukhari dan Muslim meriwayatkan, Ibnu Abbas berkata,”Seorang lelaki menemui Nabi s.a.w. dan bertanya,Ya Rasulullah, ibuku telah meninggal dunia sedangkan ia mempunyai kewajiban berpuasa selama sebulan. Apakah aku dapat memenuhi kewajiban itu untuknya?, Rasulullah s.a.w menjawab, ‘Ya’.Rasulullah s.a.w bersabda,sesungguhnya hutang kepada Allah lebih layak ditunaikan.

4. Haji

Al Bukhari meriwayatkan, Ibnu Abbas berkata, “seorang perempuan dari Juhainah menemui Nabi s.a.w dan bertanya, sesungguhnya ibuku telah bernazar untuk berhaji, tapi dia belum memenuhinya sampai dia meninggal. Apakah aku boleh berhaji untuknya? Rasulullah s.a.w menjawab, berhajilah untuknya. tunaikanlah (untuknya) kerana Allah lebih berhak menerima pembayaran.”

5. Solat

Ad Daruquthni meriwayatkan, “Seseorang lelaki bertanya, Ya Rasulullah s.a.w, sesungguhnya aku mempunyai ibu dan bapa. Aku berbakti kepada mereka selama mereka masih hidup. Bagaimana cara aku berbakti kepada mereka setelah mereka meninggal? Rasulullah s.a.w menjawab, sesungguhnya perbuatan baik setelah mereka meninggal, engkau solat untuk mereka dengan solatmu dan engkau berpuasa untuk mereka dengan puasamu.”

6. Membaca al Quran

Hadiah membaca al Quran akan sampai pahalanya apabila pembaca al Quran tidak menerima upah kerana Rasulullah s.a.w mengharamkanmencari nafkah dan kekayaan dengan membaca al Quran. Setelah pembacaan al Quran selesai, maka pembaca hendaklah mengucapkan ‘Ya Allah sampaikanlah pahala bacaanku ini kepada. (nama almarhum dan almarhumah)

p/s: berbaktilah kepada ibu bapa selagi mereka masih ada. 
p/s/s: artikel ini aku ambil dari Ustaz Azhar Idrus untuk dikongsikan dengan semua.

Thursday, September 22, 2011

:: I want u 2 marry a girl of my choice ::



Dad: I want u 2 marry a girl of my choice.

Son:
No

Dad: The girl is Bill Gates' daughter.

Son: Then ok

Dad goes 2 Bill Gates
Dad: I want ur daughter 2 marry my son.

Bill Gates:
No

Dad:
My son is d CEO of the World Bank.

Bill Gates:
Then ok

Dad goes 2 the President of the World Bank..

Dad:
Apoint my son as the CEO of ur bank.

President:
No!

Dad:
He is the son-in-law of Bill Gates.

President:
Then ok!

This is BUSINESS

Wednesday, September 21, 2011

Thursday, September 15, 2011

Tuesday, September 13, 2011

:: Atok cikgu lagi hebat ::




Tiga orang budak di dalam sebuah sekolah tadika sedang asyik bercerita tentang kehebatan atok masing-masing. Cikgu Siti sekadar mendengarnya dari kejauhan.

Karim: Atok aku hebat dan kuat! Atok aku boleh menyelam lama sampai satu jam tak timbul! Semua orang kampung kenal atok aku yang hebat!

Samad: Atok aku lagi hebat! Minggu lepas atok aku tempeleng kerbau mengamuk! Sampai sekarang kerbau tu tak bangun-bangun lagi

Raju: Atuk Samad tak hebat! Lepas atok Samad tempeleng kerbau tu, Atuk aku tangkap Atuk Samad, sebab dia tempeleng Kerbau orang! Atuk Samad sampai sekarang kat dalam lokap tak keluar lagi! Atuk akulah lagi hebat!

Samad: Mana boleh! Atuk Raju jahat tangkap atuk orang mana aci! Kita lawan pakai kehebatan bukan pakai jawatan! Atuk Raju Polis memanglah boleh tangkap orang!

Karim: Takpe-takpe, jom kita tanya Cikgu Siti, Atok Siapa yang lagi hebat nak tak?

Mereka bertiga pun bersetuju dan bertanya kepada Cikgu Siti yang sedari tadi hanya memandang dan mendengar dari kejauhan.

Mereka bertiga bertanya serentak kepada Cikgu Siti

"Cikgu, cikgu.... Antara atok kami bertiga atok siapa paling hebat?!"

Cikgu Siti: Atok Cikgu paling hebat! Atok korang tak hebat!

"Kenapa pulak?!!" Tanya budak-budak kecil yang comel itu serentak.

Cikgu Siti: Atok Cikgu, dah 20 tahun kena tanam dalam tanah, sampai sekarang tak keluar-keluar lagi.

"Hebatnya........!" Kata mereka serentak.

Thursday, September 8, 2011

:: [gambar] Perbezaan matahari pagi 25 ramadhan dengan hari-hari lain ::

Adapun tanda umum yang dapat dilihat oleh kebanyakkan orang adalah matahari terbit pada pagi itu tidak bercahaya. Ianya dikhabarkan  oleh baginda s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, At-tirmizi, Ahmad dan lain-lain bahawa rasulullah s.a.w mengkhabarkan

"Tanda berlakunya lailatul qadar adalah matahari yang terbit pada pagi itu keputihan(dan dalam riwayat yang lain: kemerahan) yang tidak bercahaya."

Dikatakan sebabnya adalah kerana para malaikat turun pada malam itu memenuhi bumi sehinggakan tiada satu jengkal pun  dari muka bumi melainkan terdapat malaikat disitu. maka apabila manusia bersolat subuh, para malaikat mula naik  ke langit. Maka dengan bilangan malaikat yang begitu banyak beserta cahaya mereka -kerana malaikat dicipta dari cahaya- maka terhalang cahaya matahari dengan cahaya para malaikat  dan menyebabkan pudarnya cahaya matahari.

Gambar-gambar ini diambil di mu'tah, Jordan dengan menggunakan kamera digital Nikon coolpix L11 dan ia juga adalah asli tanpa edit sedikitpun.

 pagi 21 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 22 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 23 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 24 Ramadhan 1432 Hijrah.


 pagi 25 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 25 Ramadhan 1432 Hijrah.


video pagi 25 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 26 Ramadhan 1432 Hijrah.


pagi 27 Ramadhan 1432 Hijrah.



credit : Mohammad Amir Wan harun.
Panel Taqyif fiqh- Daru Ifta'
Takhasus Fiqh Wal usul
Universiti Mu'tah, Jordan.

laman web : Darul Ifta'


p/s : apa-apa pun wallahua'lam. hanya Allah yang lebih mengetahui.

Wednesday, September 7, 2011

:: Wordless Wednesday #14 ::

 
"Studies say 90% of women don't like men in pink T-shirts. IRONICALLY, 
90% of men in pink T-shirts don't like women."

Tuesday, September 6, 2011

Monday, September 5, 2011

:: video pertama diupload dalam youtube ::

Inilah video pertama yang pernah diupload ke dalam Youtube. Ianya dimasukkan pada jam 8.27 pm 23 April 2005 oleh pengasas Youtube sendiri Yakov Lapitsky. Video ini adalah tentang lawatan beliau ke San Diego Zoo. Aku peduli apa kalu korang dah tahu pun pasal benda ni. aku nak habak jugak! ha ha ha.

Sunday, September 4, 2011

:: blog berjalan a.k.a blogwalking selepas raya ::

asalamualaikum.

aku rasa dah agak lama kot aku tak blogwalking a.k.a blog berjalan. sepanjang bulan Ramadhan yang lepas memang aku tak singgah mana-mana blog pon kot. kalau ada pon satu dua blog je dalam sebulan tu. yang aku buat hanyalah update entry berbentuk peringatan atau dakwah yang aku dapati dari segenap pelusuk internet untuk aku kongsikan. semoga berguna untuk sesiapa yang memerlukan. contoh entry tentang perihal punca batal puasa atau sebagainya.

walaupun aku takde dan malas dan memang tak sempat nak blogwalking ke mana-mana blog, alhamdulillah entry-entry yang dikongsikan sepanjang bulan puasa memang dicari-cari di google. sebenarnya pengetahuan yang macam ni memang sangat diperlukan tak kira waktupun. apa lagi di bulan Ramadhan. bulan ibadat.

aku harap korang semua puasa penuh tahun ni. :P terawih pon penuh. duit raya pon penuh. ha ha. sapa yang dapat duit raya meletop-letop banyaknya boleh kongsi dengan aku kat sini berapa korang dapat. kalau malu, guna je 'anony' untuk tinggal komen. keh3.


 menu raya perantau untuk 2011. gambar dari blackberry Jerteh Boy. :P


alhamdulillah tahun ni mungkin raya terakhir aku di perantauan. untuk mak dan ayah, insyaAllah tahun depan kita raya sama-sama. mungkin raya perantauan kali adalah yang terbaik kot bagi aku sepanjang beberapa kali beraya di Cairo ni. kalau ada kesempatan insyaAllah aku akan buat entry khas untuk pengalaman raya perantauan pada kali ini.

ok. selesai je aku buat entru pembukaan selepas raya ni aku nak terus blogwalking ke blog korang. dah lama sangat dah kot tak blogwalking. sudi-sudilah tinggal komen untuk aku jejak kembali blog korang. terima kasih. :)


Jenis yang manakah baju raya korang tahun ini? Yang tutup aurat atau bungkus aurat? Pakaian hari raya pertama anda sudah menggambarkan adakah sebulan bulan Ramadhan yang lepas memberi kesan atau tidak di dalam diri anda. 
Renung-renungkan...


p/s: Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin :)

Wednesday, August 31, 2011

Friday, August 26, 2011

:: Nasihat Baginda SAW kepada anaknya Fatimah R.Anha ::

Dikisahkan pada suatu hari masuklah Rasulullah SAW menemui anaknya Fatimah az-zahra. Ketika itu anaknya tengah menggiling gandum dengan menggunakan sebuah penggilingan tangan dari batu sambil menangis. Rasulullah bertanya padanya, "apa yang menyebabkan engkau menangis wahai Fatimah?, semoga Allah SWT tidak menyebabkan matamu menangis". Fatimah berkata, "ayahku, penggilingan dan urusan-urusan rumah tanggalah yang menyebabkan aku menangis".

Lalu duduklah Rasulullah di sisi anaknya itu.

Fatimah melanjutkan perkataannya, "ayahku sudikah kiranya ayah meminta Ali (suaminya) mencarikan seseorang untuk dapat menolong aku menggiling gandum dan mengerjakan pekerjaan-pekerjaan di rumah".

Rasulullah bersabda kepada anaknya, "jika Allah SWT menghendaki wahai Fatimah, nescaya penggilingan itu berputar dengan sendirinya untukmu. Akan tetapi Allah SWT menghendaki dituliskanNya untukmu beberapa kebaikan dan dihapuskan olehNya beberapa kesalahanmu dan diangkatNya untukmu beberapa darjat. Ya Fatimah, perempuan mana yang menggiling tepung untuk suaminya dan anak-anaknya, maka Allah SWT tuliskan untuknya dari setiap biji gandum yang digilingnya suatu kebaikan dan mengangkatnya satu darjat.”

“Ya Fatimah, perempuan mana yang berkeringat ketika ia menggiling gandum untuk suaminya maka Allah SWT menjadikan antara dirinya dan neraka tujuh buah parit. Ya Fatimah, perempuan mana yang meminyakkan rambut anak-anaknya dan menyisir rambut mereka dan mencuci pakaian mereka maka Allah SWT akan mencatatkan baginya ganjaran pahala orang yang memberi makan kepada seribu orang yang lapar dan memberi pakaian kepada seribu orang yang bertelanjang. Ya Fatimah, perempuan mana yang menghalang hajat tetangga-tetangganya maka Allah SWT akan menghalanginya dari meminum air telaga Kautsar pada hari kiamat.”

“Ya Fatimah, yang lebih utama dari itu semua adalah keredhaan suami terhadap isterinya. Jikalau suamimu tidak redha denganmu tidaklah akan aku doakan kamu. Tidaklah engkau ketahui wahai Fatimah bahawa redha suami itu daripada Allah SWT dan kemarahannya itu dari kemarahan Allah SWT?. Ya Fatimah, apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya maka beristighfarlah para malaikat untuknya dan Allah SWT akan mencatatkan baginya tiap-tiap hari seribu kebaikan dan menghapuskan darinya seribu kejahatan. Apabila ia mulai sakit ketika melahirkan maka Allah SWT mencatatkan untuknya pahala orang-orang yang berjihad pada jalan Allah yakni berperang sabil. Apabila ia melahirkan anak maka keluarlah ia dari dosa-dosanya seperti keadaannya pada hari ibunya melahirkannya dan apabila ia meninggal tiadalah ia meninggalkan dunia ini dalam keadaan berdosa sedikitpun, dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman dari taman-taman syurga, dan Allah SWT akan mengkurniakannya pahala seribu haji dan seribu umrah serta beristighfarlah untuknya seribu malaikat hingga hari kiamat.”

“Perempuan mana yang melayani suaminya dalam sehari semalam dengan baik hati dan ikhlas serta niat yang benar maka Allah SWT akan mengampuni dosa-dosanya semua dan Allah SWT akan memakaikannya seperangkat pakaian yang hijau dan dicatatkan untuknya dari setiap helai bulu dan rambut yang ada pada tubuhnya seribu kebaikan dan dikurniakan Allah untuknya seribu pahala haji dan umrah. Ya Fatimah, perempuan mana yang tersenyum dihadapan suaminya maka Allah SWT akan memandangnya dengan pandangan rahmat. Ya Fatimah perempuan mana yang menyediakan tempat beristirehat serta menata rumah untuk suaminya dengan baik, maka berserulah untuknya penyeru dari langit (malaikat), "teruskanlah amalmu maka Allah SWT telah mengampunimu akan sesuatu yang telah lalu dari dosamu dan sesuatu yang akan datang".

“Ya Fatimah, perempuan mana yang meminyaki rambut suaminya dan janggutnya dan memotongkan kumisnya serta menggunting kukunya maka Allah SWT akan memberinya minuman dari sungai-sungai syurga dan Allah SWT akan meringankan sakaratul mautnya, dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman dari taman-taman syurga serta Allah SWT akan menyelamatkannya dari api neraka dan selamatlah ia melintas di atas titian Sirat".

Wednesday, August 24, 2011

:: Wordless Wednesday #12 ::

Bulan Ramadhan, bulan Al-Quran.



p/s: sudi-sudilah follow twitter aku. muhd amirul@belogamyo :)   

Tuesday, August 23, 2011

:: My Chance Is Gone ::


I've gone away

No one will ever see me again

I wished I prayed

But look at me now

I never been so afraid

Standing in front of my Lord

With tears running down my eyes

Two books opened out in front of me

I've never seen so many pages

I always thought I was good

But it looked like I was so bad

I tried and I tried to tell Allah

That I'm sorry

If He would send me back


I'll change completely

But there is no more chances

I should have been a better Muslim

The signs on Earth

Showed me that Allah was real

But me thinking stupid

I never thought it was real

That's why I'm here, where I stand

I cried and cried

But no one is going to help me now!


Monday, August 22, 2011

:: Mimpi Basah Ketika Puasa ::



Ada sebuah pertanyaan yang diajukan pada Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abdillah bin Baz rahimahullah [1], “Jika orang yang berpuasa mimpi basah di siang hari bulan Ramadhan, apakah puasanya batal? Apakah dia wajib untuk bersegera untuk mandi wajib?”

Beliau rahimahullah menjawab,

“Mimpi basah tidak membatalkan puasa kerana mimpi basah dilakukan bukan atas pilihan orang yang berpuasa. Ia punya keharusan untuk mandi wajib (mandi junub) jika ia melihat yang basah adalah air mani. Jika ia mimpi basah setelah solat subuh dan ia mengakhiri mandi junub sampai waktu zhuhur, maka itu tidak mengapa.

Begitu pula jika ia melakukan hubungan intim dengan isterinya di malam hari dan ia tidak mandi kecuali setelah masuk Subuh, maka seperti itu tidak mengapa. Mengenai hal ini diterangkan dalam hadis yang sahih bahawa Nabi Muhammad SAW pernah masuk Subuh dalam keadaan junub kerana sehabis berhubungan intim dengan istrinya. Kemudian beliau mandi junub dan masih tetap berpuasa.

Begitu pula wanita haidh dan nifas, jika mereka telah suci di malam hari dan ia belum mandi melainkan setelah masuk Shubuh, maka seperti itu tidak mengapa. Jika mereka berpuasa, puasanya tetap sah. Namun tidak boleh bagi mereka-mereka tadi menunda mandi wajib (mandi junub) dan menunda solat hingga terbit matahari. Bahkan mereka harus menyegerakan mandi wajib sebelum terbit matahari agar mereka dapat mengerjakan solat tepat pada waktunya.

Sedangkan bagi kaum lelaki, ia harus segera mandi wajib sebelum shalat Subuh sehingga ia boleh melaksanakan solat secara berjemaah. Sedangkan untuk wanita haidh dan nifas yang ia suci di tengah malam (dan masih dalam waktu Isyak), maka hendaklah ia menyegerakan mandi wajib sehingga ia dapat melaksanakan solat Maghrib dan Isyak sekaligus pada malam itu. Demikian fatwa sekelompok sahabat Nabi Muhammad SAW. Begitu pula jika wanita haidh dan nifas suci di waktu Asar, maka wajib bagi mereka untuk segera mandi wajib sehingga mereka dapat melaksanakan solat Zohor dan Asar sebelum tenggelamnya matahari.

Wallahua'lam.

Demikian Fatwa Syaikh Ibnu Baz rahimahullah [2].



 ***************************************************


Untuk mendengar penjelasan dari Ustaz Azhar Idrus boleh klik video di bawah:




Rujukan Nombor : 

[1] Syaikh ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abdillah bin Baz pernah menjabat sebagai ketua Al Lajnah Ad Daimah lil Buhuts Al ‘Ilmiyyah wal Ifta’, Komisi Fatwa di Saudi Arabia.

[2] Majmu’ Fatawa Ibnu Baz, 14/283.

p/s: rujukan penuh di rumaysho.com
p/s/s: rujukan video ceramah oleh Ustaz Azhar Idrus 
p/s/s/s: sudi-sudilah follow twitter aku. muhd amirul@belogamyo :)  

Saturday, August 20, 2011

:: Pemuja Dunia ::


 Tahukah wahai readers sekalian apa itu ISTIDRAJ?


Rasullulah s. a. w. bersabda :

”Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.”

(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)


Manusia istidraj :

Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. “Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong.” Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.


Rasullulah s. a. w bersabda : 

“Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya” 

(Kitab Nasaibul’Ibad)


*******************************************


Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Tujuan hidup kita adalah mencari KEREDHAAN Allah. Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia BERSYUKUR nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, nescaya selamatlah kita di dunia dan akhirat. Wallahua'lam.


Bila dunia pergi dia berasa rugi, 
Bila dunia datang dia lupa diri. 

Friday, August 19, 2011

:: Malam Lailatul Qadar ::



Malam Lailatul-Qadar sunat dicari, kerana malam ini merupakan suatu malam yang diberkati serta mempunyai kelebihan dan diperkenankan doa oleh Allah S.W.T. Malam Lailatul-Qadar adalah sebaik-baik malam mengatasi semua malam termasuk malam Jumaat. Allah S.W.T. berfirman dalam Surah Al-Qadr 97: Ayat 3.
Maksudnya:

    " Malam Lailatul - Qadar lebih baik daripada seribu bulan "

     
Ertinya menghidupkan malam Lailatul-Qadardengan mengerjakan ibadah adalah lebih baik daripada beribadah pada seribu bulan yang tidak ada Lailatul-Qadar seperti sabda Nabi s.a.w.:
Maksudnya:

    " Sesiapa menghidupkan malam Lailatul-Qadar kerana beriman serta
    mencari pahala yang dijanjikan akan mendapat pengampunan daripada
    dosa-dosa yang telah lalu "

     
Diriwayatkan daripada Saiyidatina Aisyah r.a bahawa Rasulullah s.a.w. apabila tiba 10 hari terakhir bulan ramadhan, Baginda menghidupkan malam-malamnya dengan membangunkan isi rumah dan menjauhi daripada isteri-isterinya. Imam Ahmad dan Muslim meriwayatkan:
Maksudnya:

    " Rasulullah s.a.w. berusaha sedaya upaya dalam malam-malam sepuluh
    akhir Ramadhan melebihi usahanya daripada malam-malam lain. "
     

Malam Lailatul-Qadar berlaku pada 10 akhir daripada malam ganjil bulan Ramadhan. Rasulullah s.a.w. bersabda:
Maksudnya:

    " Carilah malam Lailatul-Qadar pada sepuluh akhir bulan Ramadhan
    dalam malam ganjil. "
     

Pendapat yang terkuat mengikut para ulama' bahawa malam Lailatul Qadar terkena pada malam 27 Ramadhan. Menurut Abu Ka'ab katanya, "Demi Allah sesungguhnya ibn Mas'ud telah meyakinkan bahawa malam Lailatul-Qadar jatuh dalam bulan Ramadhan manakala Lailatul-Qadar pula terjatuh pada malam 27, akan tetapi dia enggan memberitahu kepada kami (malam yang tepat) kerana bimbangkan kamu tidak lagi berusaha mencarinya." Daripada Riwayat Mu'awiyah:
Maksudnya:

    " Bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda dalam malam lailatul-qadar iaitu malam ke-27. " 

Riwayat ini disokong oleh pendapat Ibn Abbas yang mengatakan bahawa surah Al-Qadr mempunyai 30 perkataan. Perkataan yang ke-27 bagi surah itu terjatuh kepada dhamir(hia) yang kembalinya kepada Lailatul-Qadar. Imam Ahmad telah meriwayatkan sebuah Hadith daripada Ibn Umar r.a yang berbunyi:
Maksudnya:
    " Sesiapa yang mencari Lailatul-Qadar , dia hendaklah mencarinya pada malam yang ke-27, carilah kamu malam Lailatul-Qadar pada malam yang ke-27. "

Aisyah r.a. bertanya kepada Rasulullah, katanya, "Ya Rasulullah s.a.w. andainya aku mendapati malam Lailatul-Qadar, apakah doa yang patut aku bacakan? Rasulullah s.a.w. berdoa dengan doa: 


 Maksudnya:
    " Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, oleh itu berilah
    keampunan-Mu untukku. "


sumber rujukan : laman web JAIS