Tuesday, December 21, 2010

:: hukum bulu kucing ::


sebelum apa-apa.
jom tengok gambar-gambar di bawah untuk lebih faham.
:D


















*bagi mengelakkan kesalahfahaman sebab korang tak baca artikel kat bawah ni, tengok gambar kat atas je. jadi, gua nak maklumkan yang berdasarkan artikel di bawah, bulu kucing
bukanlah najis walaupun bulu tersebut tertanggal dari badannya.


Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan Markas Fatwa dibawah pegawasan
Dr Abdullah
al-Faqih :-

"Kucing bukanlah binatang yang najis, diriwayatkan dari pengarang2 al-Sunan dari Kabshah bt Ka'b ibn Malik, isteri kepada Abu Qutaadah, bahawa Abu Qutaadah masuk dan dia (isteri) menuangkan air kepadanya agar dia dapat melakukan wudhu'. Kemudian datang seekor kucing dan minum dari air tersebut, dan ia menarik takungan tersebut agar dapat minum air tersebut. Kabshah berkata :'Dia melihatku memandang kepadamya dan dia berkata, 'Adakah anda mendapatinya pelik, Ya anak perempuan saudaraky?'. Aku berkata,'Ya'. Dia berkata :'Rasulullah :saw bersabda :'sesungguhnya bukanlah kucing itu najis, kerana sesungguhnya ia adalah dikalangan mereka yang biasanya berada dikeliling kamu (al-tawwaafeena ‘alaikum).


.............................................


Terdapat juga didalam riwayat yang lain, dimana seorang wanita membawa makanan hareesa kepada A'isyah ra. dan mendapati beliau sedang bersolat. A'isyah telah mengisyaratkan kepadanya agar dia meletakkan barangan tersebut dibawah. Kemudan seekor kucing datang dan makan sedikit darinya. Apabila A'siyah selesai bersolat, beliau makan makanan yang telah makan oleh kucing tersebut dan berkata :

"'Rasulullah :saw bersabda : Kucing bukanlah najis, malah dia adalah diantara mereka yang biasanya berada dikeliling kamu". Aku melihat Rasulullah :saw melakukan wudhu' dengan air yang telah diminum oleh kucing" [Hadith Riwayat Abu Daud dan lain2].


.............................................


Kesimpulannya, kucing bukanlah binatang najis, begitu juga dengan bulunya. Kucing dianggap sebagai 'orang rumah' sebagaimana yang digambarkan didalam hadith Nabi :saw diatas. Terdapat dikalangan ulama2 bermazhab Syafie mengatakan bahawa apa yang tertanggal dari binatang yang haram dimakan adalah najis. Menurut Prof Dr Wahbah al-Zuhaily (a-Fiqh al-Islami 1/175) bahawa disana terdapat pandangan yang menyebut bahawa jika bulu tersebut tidak lebih dari dua, maka ia dima'afkan. Namun demikian, jumhur ulama' berpendapat bahwa bulu kucing tidak najis, malah jika ia jatuh kedalam air sekalipun, maka air tersebut masih boleh diminum, sebagaimana Rasulullah melakukan wudhu' pada takungan air yang telah diminum oleh kucing, dan A'isyah juga makan kueh yang telah diusik oleh kucing.Kesemua ini menjadi dalil kesucian kucing. :aklam.

ok...
inilah yang gua nk kongsikan dengan geng-geng bolgger gua semua.
yang gua rasa sesuatu benda itu penting.
memang gua rase sgt bertanggungjawab utk share.
lagipun memang gua pencinta
kucing.
:D


p/s: sumber2 adalah dari link2 berikut. cni dan cni.
perhatian.! : wajib bace entri ni dari awal sampai akhir baru korang akan faham. kalau tak, tak payah tengok gambar -awal lagi. :)

50 orang tengah bermadah:

Anisa Hang Tuah said...

thnkss
nice info

(:

faham & sangat faham

sbb nis bela meeoww

(:

shiedahkamil said...

amiyo, mntk izin nk kopipes ye. hehe
cmne pulak kalo kite mnum air yg dh dijilat oleh kucing?

Daniela said...

thanks untuk info....saya juge pencinta kucin =)

kembatolo™ said...

mekaseh mekaseh tuk info nie.
ngehngehngeh

cik miera said...

thanks untuk info ni ye ^_^

miss_neeya said...

gud info.. :)

miyoshu212 said...

nis: u r welkam..gud la klau faham...mst meaw nis comel kn.. :P

*hope bace artikel ni smpai habis la yer... :)

miyoshu212 said...

shiedah: sile2...ni mst x bc smpai habis kn artikel ni..sbb tentang air yg dijilat kucing pon disebut kt entri ni.. :)

*hope bace artikel ni smpai habis la yer... :)

nub said...

nice!!

ramai org xtaw bnda nihh

miyoshu212 said...

kembatolo: lu suke kucing ke bro..?gua taw lu ada gelek sekor kucing time balik cuti ari 2...kah3..!
i know what u did last holiday.. ~.~

miyoshu212 said...

daniela: u r welkam..gud2..sbb sahabat nabi pon mmg pencinta kuceng.. :D

miyoshu212 said...

cik miera: welkam.. :)

miyoshu212 said...

neeya: tengs gk sbb sudi bace.. :)

miyoshu212 said...

nub: yup..ramai yg xtaw dan ramai yg tgk gmbr jek..xbace yg seterusnya..mmg xkn faham la.. -.-

cik EPAL said...

nice info =)

Anonymous said...

owhhh....
kemah ~~

shiedahkamil said...

huhhu
sy bace smpai abis la.
siap tekan sumber lg sob sob.

tp yg tu ckp boleh amik wudu' gne air dijilat kucing.

yg sy musykil ni kite boleh ke MINUM air yg dijilat kucing?

Engku nor Hamidah Ear said...

;) nice info.. dah faham dah....

miyoshu212 said...

cik epal: tengs cik epal..teruja blogger femes bc entri miyo..ekeke...

miyoshu212 said...

anony: saya tahu siapa anda...haha

miyoshu212 said...

shiedahkamil: owh..yer ke..sori..:D
lg kn tmpt sumber pon x ckp perihal minum air yg dijilat kucing..apatah lg sy nk memberi pendapat..cewah..!
haha..pd pendapat sy la..mungkin makruh dan mungkin jgk haram..ini kerana dalam islam mmg kite dilarang sama skali melakukan sesuatu yg mungkin boleh memudaratkan badan..apath lg klau kite tahu yg kucing 2 bru lps mkn tikus ke..yarkk..!hehe...
contoh mcm air sungai jgk la..kite oleh je amik wuduk ngn air sungai kn..tp sggup ke kite nk minum air sungai yg x ditapis dan direbus smpai masak..?
same2 la kite pikirkan yer... :)

-sekadar memberi pandangan-

miyoshu212 said...

engku nor: tengs...dtg lg ke belog miyo..hehe.. :D

Asluvcat said...

As salam.
thanks 4 de info...^_^
memule tgk gmb0 t'kejut gak..
alhamdulillah da bace smpi abes.
emm..klu bt0l la ape yg gmbo tuh ckp, mmg sia2 la solat slame neh..
my cat dok dlm bilek n suke dok dpn org time s0lat..
thanks again.! ^_^

Sepatu Hijau said...

salam,,,

teringat ustaz azhar idrus cakap bila ada orang tanya dia

"ustaz soh dop saya maye, tadi masa bawak motor, saya langgar tahi anjing"

"ustaz jawab..bakpo mung maye dengan motor-motor ke?"

samapi sekarang kalau ingat mesti tergelak-gelak :)

terima kasih di atas perkongsian ini :)

amiYo said...

asluvcat: wsalam..no hal..u r welkam..hehe..same la ngn meaw kt rumah ni pon..memang suke sgt duk kat depan orang tengah solat..~.~

amiYo said...

sepatu hijau: wsalam..
haha..ust azhar mmg camtu..klakar..sbb 2 la suke dgr die punyer ceramah kan..hehe..
tp ape yg die ckp 2 betol la.. :)

Cik Tom said...

wah menarik info yg disampaikan oleh miyo ni..jelas n terang lagi..thank ye...menarik bl dismpikan secara bergmbr..tp kl sape bc gmbr je xbc smpi bwh..konpem salah faham :)

Mohamadazhan hjDesa said...

salam bro, betul tu, mengikut fiqh Syafie saja yang berpendapat bulu kucing yang tertanggal atau bulu binatang yg tidak disemblih dikira najis. 3 mazhab lagi tak menghukumkan najis.

cth titik beratnya Islam soal kebersihan dan kesucian.

BENA said...

bagus2 info ni . hehehe . teruskan memberi info cm gini amiyo. heee~

NuR 'aQiLaH said...

tiba tiba gua tekompius. arghh

Ain Atika said...

hak ahhyelahh...lagipon kucing kan kekasih nabi..=) sayang kucing.

amiYo said...

cik tom: hehe..u r most wekam cik tom..tu la..kalau orang tengok dan bace dari gambar je takkan faham..tp spae suruh amalkan komen entri orang laen utk tinggalkan jejak je..tak ikhlas berbelog..hehe...

amiYo said...

mohamadazhan: wsalam..betol2..biase la pendapat ijtihad ulamak...kadang2 ade jugak yang berbeza..tp siapaka hkite ni utk mempertikaikan pandangan ulamak..mereka lebih maksum dari kite.. :)

amiYo said...

bena: tengs..teruskan menjenguk belog amiyo..
:D

amiYo said...

nur aqilah: jangan kompius2..berpegang je kepada pendapat yg mengatakan bulu kucing yang tertanggal akibat korang yang sental 2 bukanlah najis..hehe

amiYo said...

ain atika: jngn ckp mcm 2..bukan kekasih nabi la..hehe..
tapi kucing adalah binatang kesayangan sahabat nabi..kalau x clap Abu Hurairah..samapikan ade terbace satu kisah 2 beliau membawa kucing dalam lengan baju jubah beliau.. :)

Ummu~Ishak said...

saye tak suke kucing :(
thanks kongsi imlu ni.kdg benda kecik camni kita tak pernah nak pikir pun halal haramnya

amiYo said...

eh2..xpatot la x suke kuceng... :D

❤ Cik Ain ❤ said...

entry yang dicari-cari selame ini.. thanks a lot ye. =)

amiYo said...

yer..same2 tengkiu..hehe

Pemerhati Kehidupan Dunia said...

Betul jgk ye amiyo. kdg2 benda kecil2 ni kita tak sedar dan ambil ringan je. x terfikir pun sy sblm ni. Tq byk2 utk info ni. buat peringatan, kn.

amiYo said...

same2..hpe kamu bace sampai habis la yer..baru betul2 faham..hehe.. :)

Anonymous said...

salam..kesimpulannya,bulu kucing bkn najis n bleh dibawa solat larr??konpius la

Nurul Afifah Addnan said...

nice info...seb bek mmg alah kat kucing..hehe..

amiYo said...

anony: wsalam..yup..bulu kucing bukanlah najis sbenarnya..ini adalah pendapat ulamak..jadi bila ade dua pendapat kita pilih la pendapat yg lbh meyakinkan.. :)

amiYo said...

nurulafifah: haa..kalau dh alah kt kucing takpe la..tp rugi la..meow kan comel.. :P

cikpia said...

terlalu banyak pahaman dan pendapat, jadi konpius....... tapi to be certain, tukar jer pakaian tiap kali nak semayang. kan ke lebih bersih dan suci?

amiYo said...

cikpia: yer..mmg agk kompius..baca sampai hbs dlu..yg psti bkn najis.. :)

ABDUL HALIM SHAH said...

Salam tuan rumah aku nak mintak tolong ko pasal kartun kucin ko tu dah mula tersebar kat FB, masalahnya skg ni dy org ambik kartun tu je.. tolog buat sesuatu sebelum terlambat, ini berkaitan akidah jagan samapi ade org sepak kucing yg masuk masjid...

Anonymous said...

cara melatih anjing pup di koran
cara melatih anjing pup di pasir
cara melatih anjing buang air di toilet
cara melatih anjing supaya menurut
cara melatih anjing yang nakal
cara melatih anjing pemalu