Saturday, January 22, 2011

:: isteri solehah ::


soalan :
Assalamualaikum.
Ustaz,
Saya ingin menjadi seorang isteri yang dapat membahagiakan suami & di redhai.
saya ingin meminta pendapat, bagaimanakah cara terbaik utk menambat hati suami utk mewujudkan rumah tangga yg bahagia & diberkati?
Terima kasih.

jawapan :
w.salam
* Isteri yang sentiasa mencintai dan menghormati keluarga suaminya seperti mana ia menghormati dan menyayangi keluarganya sendiri.

* Isteri yang sentiasa menjaga aurat dari pandangan yang bukan mahramnya dan pandangan matanya sendiri. Tidak membenarkan lelaki bukan mahram memasuki rumahnya ketika ketiadaan suami.

* Isteri sedia menjadikan suami sebagai ketua dalam rumah tangga mereka. Ini kerana sifat semulajadi itu Allah anugerahkan kepada lelaki.

* Isteri sedia memberikan kesetiaan, ketaatan dan kepatuhan kepada suaminya selagi suruhan suami tidak bertentangan perintah agama.

* Isteri sedia memberikan layanan dan kasih sayang yang sepenuhnya sehingga membuatkan suami berasakan rumah tangganya adalah tempat untuk mendapatkan ketenangan dan kebahagiaan dari sebarang masalah kerja.

* Isteri yang sentiasa menjaga rahsia dan maruah suaminya, begitu juga dengan maruahnya sendiri ketika ketiadaan suami. Isteri mestilah memohon keizinan suaminya untuk keluar dari rumah atau untuk mengerjakan puasa sunat.

* Isteri mestilah bijak menguruskan harta suami dalam berbelanja dengan kadar sederhana dan tidak membazir. Cara ini dapat menyelamatkan suami daripada masalah kewangan.

* Isteri yang sedia menerima pemberian suami dengan penuh keikhlasan dan kerelaan. Isteri tidak meminta sesuatu yang suami tidak mampu menunaikannya.

* Isteri yang sentiasa bersyukur dan tenang, sama ada menerima nikmat atau dugaan daripada Allah. Sedia melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu serta perintah Allah dengan tabah dan sabar.

* Berdiam diri sambil mendengar bila suami bercakap.

* Isteri yang sedia melayani dan memenuhi kehendak batiniah suami bila diperlukan.

* Isteri yang sentiasa menghias diri bila di hadapan suami dan
sebaliknya pula bila ketiadaan suami.

* Isteri yang sentiasa mendahulukan keperluan suami dari keperluannya sendiri.

* Isteri yang sentiasa bersikap malu terhadap suaminya, bersopan santun dalam perkataan dan juga perbuatannya.

* Isteri yang menemani suaminya ke muka pintu bila ia hendak keluar dan menyambutnya dengan senyuman bila ia pulang.
wallahua'lam

*kredit to ustazazhar.com
*entry ini dituju khas kepada kedua dua orang kakakku dan kepada yang terlibat :)

28 orang tengah bermadah:

IMANSHAH said...

alhamdulillah, semoga semua isteri di dunia(islam) menjadi isteri yang taat pada suami

kembatolo™ said...

like jutoney kali. haha

Nieza said...

insyaAllah...tq for sharing dik...:)

bunga_lily_pink said...

nice entry....=)

JIJI YU said...

trima kseh dik..

anamizu said...

wahhh suke3!! ^^

recent post : |ikan unik|

.::: Princess MOMOY :::. said...

bagus ni
ingat-mengingati
thx share


Student Perlu Tahu | RESUME
Peristiwa itu masih menhantui diriku...
Nak Lagi Pendrive MURAH ?

YanaMIB said...

nice info..bgs dibc utk bakal² isteri jug..thanks~ =)

aliza said...

nice info.boleh di guna pakai nie kalau dah kawen nnt.hehe

Jie(",)v said...

hehehe..
nop jadi isteri solehah etep ^^

A'IM said...

siap ingat2 mengigati ,,,

cik-terompah said...

insyaAllah.. thanks beb.. kene ingat mengingati,,

jom join bloglist terompah..

http://brokenterompah.blogspot.com/2011/01/pembukaan-blog-list-terompah.html

amiYo said...

imanshah: insyaAllah.. :)

amiYo said...

kembatolo: x cukup ag bnyok 2 weh..hahaha

M[i]$Z[a]C[k] said...

tercapai gak hajat nk tengok isteri ustaz azhar.. hehe ;)

amiYo said...

nieza: sama2 kak.. :)

amiYo said...

bunga: terima kasih.. :)

amiYo said...

jiji yu: sama-sama bang.. :D

amiYo said...

anamizu: erkk..gua pon sukee.. :D

amiYo said...

momoy: tengs..moga2 ingat sampai bile2 la yer.. :)

amiYo said...

yana: tengs jugak utk yana.singgah lagi.. :)

amiYo said...

aliza: haa..taw takpa..take note ya...nnt nak praktis kan..haha

amiYo said...

jie: alhamdulillah.. :)

amiYo said...

a'im: mesti la..wajib ats kite utk ingat mengingat dan berpesan2..hehe

amiYo said...

cik terompah: same2 beb..insyaAllah beb..kalau gua ingat gua join beb..

:D

amiYo said...

misszack: hehe..2 la..gua pon dah lame tercari2..ni pon terjumpe kt fesbuk..ade hamba Allah tu upload..

M[i]$Z[a]C[k] said...

owh.. yeke.. hehe.. persoalan kedua., dy ade brape isteri ea? anda tau ke ? hahaha.. just curious.. minat gle r kt ustaz ney.. penah gak entry pasal beliau dlu.. hehe

amiYo said...

haha..kalau yg 2 gua tak pasti la plak brape org..nk msk line ke..?haha..gurau jek..
gua pon mmg mnt ustat ni.. :)