Friday, January 14, 2011

:: kaitan 'imam muda' dengan 'sanggul arab' ::


assalamualaikum.
sila jawab salam 'imam muda amiyo' ni.
-.-

sanggul arab? apa kaitan sanggul arab dengan imam muda? ada kaitan kah? memang terkait secara tidak langsung ok. :P sanggul arab ni memang dah jadi ikutan orang ramai..terutama nya wanita. eh. eh. memang lah wanita kan. takkan lelaki pulak pakai tudung yang ada sanggul tu. sampaikan makcik-makcik yang nak pergi majlis kahwin pun ngalahkan artis pakai tudung bersanggul ni..gua sebenarnya terfikir dua tiga kali jugak la nak buat entry ni. takut ade yang terasa hati pulak..tapi kalau tak terasa macam mana nak tahu benda ni salah kan? apa salahnya gua gunakan blog gua untuk sampaikan benda-benda macam ni. sesuai sangat la dengan status imam muda(bukan versi astro) gua. kah3!




kebanyakan orang kita sekarang ni memang nak tiru makcik makcik arab jutawan yang duk melilau lilau kat KLIA. memang tak dinafikan. sebelum ni gua pon heran macam mane la trend arab ni boleh jadi ikutan orang melayu islam kite. tapi memang benar lah. time gua balik bercuti hari tu pon memang ada la dua tiga ketul makcik arab ni.m emang dah jadi kebiasaan diorang akan datang ke Malaysia untuk bercuti ketika musim panas. tahu pon negara korang panas kan? belum lagi negara AKHIRAT! apa lagi. makcik makcik melayu kite pon tiru lah gaya-gaya mereka ni. wow. cantik nya. rambut panjang. boleh buat sanggul. muke pulak lawa. memang ngam lah. yang berambut pendek pulak tak kurang hebat nya. sekarang ni kat 'butik pakaian muslimah lah konon' ade menjual bun tiruan ni. kalau letak atas kepala boleh buat sanggul jugak lah. macam tu la kot. gua nk explain sampai detail pon gua takde bini lagi untuk gua buat eksperimen. ha ha ha.


ramai jugak orang tertanya tanya. buat ape nak pakai sanggul ni? salah ke buat macam tu? kan tertutup je rambut kalau pakai macam tu. tak salah la oii! sekali sekala gua rase nak lempang jugak diri gua sebab gua pon pernah tertanya macam tu. tak patut lah kan kalau imam muda macam gua bertanya sedemikian. baru la gua sedar. wanita yang pakai sanggul ni memang menarik mata yang memandang. bagi yang normal lah. :P so, memang ada sebab lah kenapa islam melarang kite pakai sanggul. kalau yang tak pakai tudung tu gua no komen lah. jawab je lah komen dalam kubur nanti yer.


hadis Nabi Muhammad yang memberi kiasan tentang sanggul di atas kepala perempuan seperti bonggol unta(eh sama la kan) :

“Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikian.” (Riwayat Muslim).



betol lah. memang ade kaitan antara 'imam muda' dengan 'sanggul arab'.
sebab kalau bukan imam muda yang nak tegur benda benda macam ni sape lagi kan?
heh...!

-sekian-



kiasan pak hasan.... :P


**************


*nak lebih jelas sila rujuk link imam yang lebih tua di sini dan sini...

42 orang tengah bermadah:

Aqila Safuan said...

haha. gambar itu kelakar .

bukan lelaki je pelik , saya pun pelik . tak nmapk pun ape yg lawanye sanggul tinggi2 ..

sangat tidak faham .



http://aqilasafuan.blogspot.com/2011/01/ciri-ciri-suami-bagaimana-anda-wanita.html

Cik Yana said...

Cik Yana pun tak suka tengok perempuan yang sanggul tinggi-tinggi macam tak normal.
huhuhu~

CIK TOM said...

sanggul arab atau bonggol unta...bukan cntk pun..buruk ade la cik tom tgk...tp yg penting berdosa...

~eZmALiZa~ said...

setuju dgn entry ni sgt2...kalo ye pon rambut pjg, xperlu sampai ikat rambut tggi2 mcm bonggol unta.. ikat mcm biasa sudah..bak kata adik lelaki aku, perempuan skrg yg ade bonggol ni mcm perenang negara dah!hahahaha... :D kdg2 bukan sanggul asli,,,sanggup beli yg tiruan utk nmpk ade sanggul...alahai perempuan..........




follow blog nie! :D

Grape Moon said...

Setuju dan Zihah dah tau pasal ni before ni lagi ohh.Alhamdulillah,Zihah tak buat lagi ar mcm diaorg buat tu.minta2 dijauhkan.hehe.

nur hanina said...

tv malaysia pun plakon2 dia pakai tudung semua nak sanggul2. cakap je nak buat cerita keislaman lah konon.
adoy

Cik Ila said...

hahhaa..kepala diorang kcik kot,so nk nmpk besar,dia buat gtu la..hahaha

(One) SiTi* said...

hahaha,..bukan main lagi penulisan miyo skrg..
mantop!
cayalah iman muda

ibnubaba_04 said...

imam muda amiyo..nk tnya nih..kalu laki sanggul leh dop??haaaa ~

unieMARKS :) said...

mmg pun , knp mesti nak kasik sanggul tinggi tinggi ? style ala ala datin gituh ~

nora said...

aku nak comment no comment leh tak

Sharifah nor said...

memangpun nampak mcm bonggol unta.!!!!

Jie(",)v said...

kalu meme rambut panje n kalu pakai tudom still napop sanggul tu xpo kam...
hehe...tapi ambo pehe gapo imam muda nop oyk...

jgn pakai wt sanggul tipu tu dop??
at least malu la ko uto...
Allah tinggikan dah darjat kito pado natam..takkan kita sndri nak perendoh haa g2 dop??
^^ pendapat ambo sikit sebanyok ^^

Encik Tikus said...

sekarang sanggul tinggi macam bonggol unta tue macam dah jadi trend kan

vampire's lovex said...

yeah..x paham knapa nak tiru gak pesyen arab kepala besar a.k.a sanggul besar2...



kalau kat cni,nma nye,shawl simpan ish..har har..terkutuk suda..huhu

amiYo said...

aqila: haha..kelakar memang la kelakar..tp ade maksud mendalam 2..hehe

taw takpe..lagikan pompuan macam cikqila pon sokong..bagus.. :)

will visit u back.. :)

amiYo said...

cik yana: alhamdulillah..miyo suke sebab ramai yang sokong entry ni..takut ramai yang x suke je..tengs.. :)

amiYo said...

cik tom: itu perumpamaan yang nabi kite bagi kepada orang yang buat sanggul macam 2... :)

amiYo said...

ezmaliza: 'alahai perempuan'..haha..miyo suke ayat 2..sebab jarang orang perempuan sendiri yang nk cakap macam 2.. :)

amiYo said...

zihah: alhamdulillah la... :)

amiYo said...

nur hanina: yup..betol 2..ilamik la konon pakai tudung kan..tp xtaw batas n care pakai tudung 2 dngn betol..

amiYo said...

cik ila: haha..yer ke macam 2..??xkan la kot..kan same je saiz.. :P

amiYo said...

kak siti: hahaha..jngn ckp mcm 2 kak..kang ade yang kembang idung x pasal2.. :D

amiYo said...

bakal imam muda astro: gua trus berdebar klau dpt soalan dari imam muda astro ni..:P
xkn la imam muda xtaw sunnah nabi kot..rambut panjang orang laki ade batas dan care nye..kalau panjang pon kene kemas...buat ape nk sanggul mcm panglima jepun 2.. :D

amiYo said...

unimarks: haha..ala2 datin ke cenggitu...?hehe

amiYo said...

nora: gua pon no komen jugaklah cik nora..hehe :)

amiYo said...

sharifah nor: erkk..terkejut miyo..hehe..dh perumpamaan 2 bkn miyo yg reka..nabi kite yg cakap.. :)

amiYo said...

jie: yer la cik jie..betol la 2..tp kalau rambut panjang skali pon x perlu la nk d sanggul ke ats kan..?ke takleh cm2..?maaf la sbb miyo xpnah tgk n test kt sape2 lg..kah3

amiYo said...

encik tikus: betul 2 cik tikus..sbb ikut trend la dh x peduli betol ke salah.. -.-

amiYo said...

lovex: haha..arab kn cantik klau wt camtu..sbb 2 la org tiru..cantik ke..?boleh la..sbb kt cni hari2 miyo tgk arab..haha

shawl simpan..?adeeh..mcm2 la... -.-

PuanBee said...

hehe gambo tu kelakar..erm ntah bee tak pandai nak bergaya mcm mak arab tuh..biasa2 jer!

amiYo said...

puanbee: hee..gambo kelakar yang penuh mksd tersirat.. :)

ms ayu said...

aduisss..mcm mana erk..rmbut den ni da sememangnya pjg..so kalu pakai tudung mmg akn nmpk snggul..tp kdg2 den xikat rambut sbb xnak bg nmpk bonjolan di ats kepala..nak poyong rambut syg..sbb da lama jaga..hehehe

amiYo said...

ms ayu: kalau benda yg tak disengajakan xde masalah...bkn niat pon nk buat sanggul ke ats kn..
bkn nye mcm org yg rmbt pendek pon sanggup beli sanggul palsu utk buat bonggol tu.. -.-

mujahidah muslehah said...

em,memang bonggol unta dah jd trend skrg..tp,saya rasa kalau rambut pnjang pun blh jer pakai tudung xnampak sanggul..xyahle ikat rambut tingi2..
smg trend bonggol unta nie dpt dihapuskan..i.ALLAH.

amiYo said...

oh ye ke macam 2..maaf la sebab gua belum kawen..sebab 2 la gua tak tahu perempuan rambut panjang boleh je x ikat sanggul tinggi2..
kalau dah ade bini boleh la gua buat eksperimen kat beliau kan....haha

ciK ogGy bLue... said...

aku dah bnyk kali tegur kengkawan aku..tapi dia wat dono je..alih2 dpggilnya aku ni ustazah..aku blum ckup ilmu ag utk dpggil gtu...

MiZ Rayy said...

serius. sngt mngganggu time belajar. klau rsa sggul tggi dlm kls tlong duduk belakanggggg sekali.
xberat kpla ke sggul bsr2?

amiyo said...

cik oggy: hehe. kira bagus la tu dia pggl ustazah. well, anda telah melaksanakan tanggungjawab anda dngn menegur rakan anda itew. :)

amiyo said...

miz rayy: wah. maknanya betol lah apa yang dianimasikan dalam gambar tu. memang terjadi di alam realiti. ganggu orang nk belajar. huh!

sengal sekali said...

ade kawan saya kate, sanggul@bonggol unta tu ade saiz...nak yg kecik, besor, sederhana ke...hahaha...err, betul ke ade saiz?? terkejut betul! tsk..tsk..

Anonymous said...

since when malaysian never cares with another malaysian? hahhahaa...