Saturday, August 13, 2011

:: Alkohol Dalam Makanan, Minuman, Pewangi Dan Ubat-Ubatan ::






   1. Setiap minuman arak adalah mengandungi alkohol. Walaubagaimanapun bukan semua alkohol itu adalah arak. Alkohol yang diperolehi dari proses pembuatan arak, hukumnya haram dan najis.
       
   2. Manakala alkohol yang diperolehi bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis, tetapi haram (tidak boleh) diminum dalam bentuk aslinya kerana ia adalah racun dan boleh membunuh.
       
   3. Minuman ringan yang diproses/dibuat bukan dengan tujuan untuk menghasilkan arak dan mempunyai alkohol di bawah aras 1%v/v adalah harus (boleh) diminum.
       
   4. Manakala minuman ringan yang dibuat dengan niat dan cara yang sama seperti proses membuat arak, sama ada mengandungi banyak atau sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.
       
   5. Makanan atau minuman yang mengandungi alkohol secara semulajadi seperti buah-buahan, kekacang atau bijirin serta perahannya, atau alkohol yang terkandung itu terjadi secara sampingan semasa proses pembuatan makanan atau minuman adalah tidak najis dan harus (boleh ) dimakan/diminum.

   6. Makanan atau minuman yang mengandungi bahan perisa atau pewarna yang mengandungi alkohol untuk tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan sekiranya alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arak dan kuantiti alkohol dalam produk akhir itu adalah tidak memabukkan dan kadar alkohol tidak melebihi 0.5%.
       
   7. Ubat-ubatan dan pewangi yang mengandungi alkohol sebagai bahan pelarut adalah tidak najis dan diharuskan sekiranya alkohol tersebut bukan diambil melalui proses pembuatan arak.

p/s: semua yang disebut di atas telah dikeluarkan dan disahkan oleh Portal Rasmi Fatwa Malaysia.

p/s/s: sepanjang bulan Ramadhan ni aku memang akan update dan berkongsi bahan islamik sahaja. semoga bermanfaat untuk semua. insyaAllah.

5 orang tengah bermadah:

Nurnajwa said...

Nice sharing ;)

laskar pelangi said...

arak? info yang bagus~~=))

blog-tips-kurus said...

kat sini banyak iklan pati minyak wangi tulis tanpa alkohol, padahal.. :)

tieykah said...

tq for sharing weh

selama ni aku ingat alkohol itu najis.

HEROICzero said...

ada baca pasal ni . asal ada alkohol , dah kata arak . puii .


agreed ! =)