Thursday, August 4, 2011

:: Ramadhan, bukan sekadar menahan lapar ::



Firman Allah s.w.t maksudnya : "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan".

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya". (Surah an-Nur ayat 30-31)
 
 
 
p/s: bulan Ramadhan bukan sekadar menahan nafsu lapar, tapi nafu pandangan juga.
p/s/s: alhamdulillah aku seronok berpuasa untuk kali terakhir di perantauan :)
p/s/s/s: tiba-tiba teringat pak tam aku (kucing aku di Malaysia)

14 orang tengah bermadah:

♥ cik kieranaa ♥ said...

semualahh kene jage. :)

tieykah said...

aku sentiasa mahu menjaga pandangan.mahu,tapi kadang2 tidak mampu.

blog-tips-kurus said...

Insya Allah.. Pak Tam tu mesti kaler puteh kan?! ;)

laskar pelangi said...

ye.kena puasa jugak dari segala aspek..bukan tahan lapar dahaga jer;)

wah! tahun terakhir kat sana ye:) semoga abadikan detik terakhir dengan sebaiknya..rindu paktam ye..paktam warna hitam eh? heeee

Bella Bell said...

lelaki dan perempuan.. semua kena jaga.. tak kira pada bulan apa pun... insyaALLAH.. :)


selamat berpuasa.. ^^

vampire's lovex said...

lohhh last year dah ke kat mesir.. terbaik lahhh pakcik..*tetiba hahaha..

Nurnajwa said...

Aha, btol tu ;)

*lower your gaze sesame ehh, hehe*

ABU said...

yaaa betul sngt setuju..

Tea Dno said...

wahh dah nak balik negara sendiri lah ni. paktam rindu awak tak? :D

Afikah Aziz said...

menjaga pandangan,menjaga lidah,menjaga akhlak dan semua la bukan saja di bulan puasa tp di bulan lain pun :)


tahun terakhir la ni erk kt sana,raya nnt ktne

Jie(",)v said...

hehe..tazkirah di pagi jumaat yg kemah..(baru bc pagi ni kam :D)

p/s paktam xingt2 doh ko abe...haha..

alexa yussida said...

kali terakhir?eh dah nak abes stdy ye?bestnyee kamu:)

azwa amani said...

laaa. paktam tu kucing upenyer...huhu....

amani pun sama, terasa puasa kali ni sedikit lain dari tahun2 sebelumnya...semoga Allah memberkati..aminn

kokser kokdam said...

nk kelik dh ko..?

keto aku dale klenek lagih.. eheh