Thursday, June 16, 2011

:: Luahan Guru Praktikal 1: Escapism !! ::


assalamualaikum.

"perhatian! ini bukanlah pengalaman gua. ini hanyalah luahan seorang guru praktikal. luahan ini bukanlah rekaan semata-mata. tapi mungkin sesetengah sahaja yang direka. luahan ini mungkin dilakukan dek kerana tekanan yang dihadapi ketika sedang menjadi seorang 'guru praktikal'." -penulis belog amiyo.


*******************************

festime dengar perkataan tu, tapi rasanya bermaksud satu gejala 'melepaskan' diri oleh pelajar sekolah. tak paham? take a look at contohs below.

case 1
teacher : ni pesal tak siapkan keja sekolah?
student : saya tak de masa la cikgu..
teacher : yang awak boleh jawab lagi soalan saya sebab awak ada masa lagi, masa untuk kehidupan awak ataih dunia, kalo awak takde masa, sekarang awak dah kena timbus dalam tanah kubor ..
student : essh cikgu ni, tak baik cakap cam gitu .. saya malas la cikgu, tak paham sangat pastu saya taley buat..so saya tak buat la
teacher : ok..!! ni kali ke empat-ratus-tujuh-puluh-lapan-point-enam-lima dh awak tak siapkan keje saya .. berapa no tepon moyang angkat bapak awak? saya nak bagitaw dia biar dia tengok perangai sebenar awak
student : jangan cikgu jangan .. !! saya siapkan keje tu sekarang.


case 2
teacher : perangai yang awak bawak kat sekolah ni macam ni ke awak kat umah?
student : tak cikgu, kat umah saya baik..
teacher : o0o, takpe.. jap gi saya kol parents awak suh diorang datang dan duduk belajar sekali ngan awak dalam kelaih ni, pastu boleh la diorang tengok macam mana perangai awak sebenar dalam kelas ..
student : jangan cikgu jangan.. !!! Daddy saya garang ..! tak pasal-pasal esok masuk paper Sinar "seorang anak maut di baham bapa "


nampak contoh? ni lah yang di maksudkan dengan escapism. student menjadikan sekolah sebagai tempat untuk menonjolkan perangai jahat-taksenonoh-tak hengat mati-sampai cikgu penim kepala nakal mereka sebenar. senang cakap their TRUE KALER. totally berbeza dengan behavior diorang kat rumah, sampaikan ada parents yang bermati-matian tak nak percaya yang anak diaorang buat perangai kat sekolah.

"tapi itu lah realiti persekolahan sekarang, 4 minggu berada kat sekolah, macam-macam cerita pasal perangai seth-an pelajar yang ai boleh dengar daripada cikgu veteren biler kitorang cikgu praktikal gi makan kat kantin. dan cerita tu akan di iakan bila kitorang sendiri berhadapan dengan pelajar-pelajar terbabit. ada lagi satu kesah yang betul-betul buatkan bulu roma ai berdiri laju biler mendengarnya. insyaAllah later ai hapdet, tu pon kalo ai ingat. ha ha." kata seorang guru praktikal..

ok babai...
*******************************

-sekian luahan guru praktikal 1-

4 orang tengah bermadah:

vampire's lovex said...

sekolah medan jadi noty boy..lelaki arr selalu cmni..

sebab tu mak ayah x pecaya bila ckgu repot perangai anak2 dorg,sebb kat umah memang anak2 baik ,pijak semut pon tak mati...

didik lah mereka sebaik nye hee

Unknown said...

macam-macam hal budak sekolah sekarang...sungguh mencabar kerjaya cikgu sekarang ni.

Fyqa said...

sukarnya seorng guru "-.-

labulabi said...

pelajar sekarang saya pun tak tau nak cakap apa bro. :)