Friday, July 8, 2011

:: Ayat-Ayat Tentang Bidadari Syurga Dalam Al-Quran ::


Al-Qur’an menceritakan sifat-sifat bidadari adalah seperti berikut :

1. “Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jeli matanya, seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik.” (Surah Ash-Shaaffaat [37]: 48-49)


2. “Dan pada sisi mereka (ada bidadari-bidadari) yang tidak liar pandangannya dan sebaya umurnya.” (Surah Shaad [38]: 52)


3. “Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin.” (Surah Ar-Rahmaan [55]: 56)


4. “Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan.” (Surah Ar-Rahmaan [55]: 58)


5. “Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik- baik lagi cantik-cantik.” (Surah Ar-Rahmaan [55]: 70)


6. “(Bidadari-bidadari) yang jeli, putih bersih, dipingit dalam rumah.” (Surah Ar-Rahmaan [55]: 72)


7. “Mereka tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin.” (Surah Ar-Rahmaan [55]: 74)


8. “Mereka bertelekan pada bantal-bantal yang hijau dan permadani-permadani yang indah.” (Surah Ar-Rahmaan [55]: 76)


9. “mereka bertelekan di atas dipan-dipan berderetan dan Kami kawinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata jeli.” (Surah Ath-Thuur [52]: 20)


10. “Dan ada bidadari-bidadari bermata jeli, laksana mutiara yang tersimpan baik.” (Surah Al-Waaqi’ah [56]: 22-23)


p/s: untuk entry "Ayat-Ayat Tentng Kematian Dalam Al-Quran" boleh klik sini.

p/s/s: kalau korang nak rujuk tafsir Al-Quran boleh rujuk sini. semoga bermanfaat untuk semua. wallahua'lam.

20 orang tengah bermadah:

epadzz zainal said...

xbrapo pehe lah ustaz.
bertelekan..

redza said...

nk dptkn bidadari di syurga esok kena usahakn dari sekarang

Afikah Aziz said...

bidadari2 ni utk lelaki,klu pmpuan cmne plak hehe :)

Harafawza said...

Walau di syurga nanti ada bidadari yang cantik sekalipun , tetap memilih bakal suami yang tercipta di dunia . Andai bakal suami bukan jadi milik saya , insyaAllah jika diizinkan ketemu jua di syurga .

Jika diizinkan Allah sekiranya diri ini di antara golongan para syurga .

tieykah said...

Allah memberi nikmat di syurga kelak
Umat manusia harus la bersabar:)

Raden said...

lelaki asek nk bidadari..pngai cam setan tak pk pulak

izfanora said...

teringat lecturer pernah bercerita..

"bidadari yang ada di syurga nanti akan sentiasa dara.."

Bella Bell said...

bidadari syurga.... :)


^^

makcikkantin said...

alhamdulillahhhh, sejuk perut...

Mrs.Yie said...

bidadara ada x?maaf la..akak kurang tahu sikit..kalau kewujudan bidadari dalam syurga tu akak tahu la..

MaMa AiNi said...

orang2 yg terpilih utk ke syurga akan dapat bertemu bidadari tersebut !!!..insyaallah...

izzad b* said...

insyaallah :)

ghost writer said...

membayangkannya seolah khayalan harus berada pada tahap yang tinggi.

Fyqa said...

:)

Bigdaddyz said...

harus bermimpi utk satu kenyataan nanti..:)

vampire's lovex said...

bidadara ada tak ??

ke nama lain?

HonEyBuNNy said...

indahnya bidadari suyrga...;-)

Abang Stalker said...

semoga diperlihara iman dan akhlak aku dr godaan syaitan.thanks prkongsian :)

caliph shuriken said...

insyaAllah...

Anonymous said...

yg wanita selalu bertanya,jika lelaki yg masuk syurga dapat bidadari,abistu yg perempuan akan dapat apa? bidadara? bukan..tiada bidadara tapi wanita itu akan jadi 'KETUA BIDADARI' makna kata apa yg ada pada bidadari maka ketua bidadari akan lebih...wallahualam