Saturday, July 16, 2011

:: Hukum wanita ambil gambar by Ustaz Azhar Idrus ::



Soalan :
apa hukum jika fotographer wanita berkumpul sekali dgn fotographer lelaki dgn tujuan untuk pergi ambil gambar dan belajar sama-2 dan bukan niat untuk bersuka antara lelaki.

Jawapan : Oleh Ustaz Azhar
Tidak menjadi kesalahan wanita outing dengan syarat mesti ditemani oleh mahramnya dan menutup aurat dengan sempurna dan ketika TT tidak boleh duduk semeja melainkan bersama suaminya. Apa yang berlaku sekarang kaum wanita tidak mematuhi hukum2 agama apabila berouting. Dalam keadaan tidak menutup aurat kemudian bercampur gaul pulak dengan kaum lelaki dengan bergelak ketawa.
Sabda Nabi saw :Al-mar_atu auratun..
yg bermaksud : Kaum wanita itu kebanyakkan tubuhnya adalah aurat yg wajib ditutup.
Natijahnya…Para fotog dimana saja berada tidak terlepas dari adab dan hukum agama yg wajib dijaga samada suka atau tidak. Sebagai Muslim yg telah mengucap dua kalimah syahadah mesti patuh pada ajaran agama. Agama itu sendiri bermaksud cara hidup. Apa artinya beragama kalau cara hidup tidak menurut lunas2 agama.

Wallahua’lam


p/s: macam biasa. gua akan share soal jawab atau artikel dari Ustaz Azhar Idrus.
p/s/s: moga bermanfaat untuk semua.

29 orang tengah bermadah:

vampire's lovex said...

photoshoot benda2 bagai tuuu..apa paedah pon aku tak tahu....

saiazuan said...

rmi smbil lewa je bab2 ni skrng ni

tieykah said...

Tq for sharing.

Sma jer konsep kalau lelaki dan perempuan tengok bola sekali

BHAIHAQI COOL said...

huuu , .. penting ni..

Gadis Pantai Timur said...

suka dengar ustaz azhar bg ceramah..beliau pun photoographer..

Fathiah Hamim said...

ooo okay2. thank you!

belog|amiyo said...

sharing is caring :)

muhamad hanif said...

wahahaa,


sebuk betul perempuan nak ikut lelaki..


duduk ruma je. kah kah kah

Fyqa said...

sling m'igtkan :)

laskar pelangi said...

info yg berguna :)

apik pehe said...

aaaa..xtau la..huhu

nub said...

ini naiss bro. bagus

azwa amani said...

tq sharing :)

semoga amani dapat menjaga aurat dan juga pergaulan dengan sebaiknya... amin...

Afikah Aziz said...

terima kasih kongsi :)

Diana @ bilakukatacinta said...

yg mengambik gambo..tu satu hal..yg diambik gambo tuh...lagilah bnyak hal..hehe..nice sharing..

belog|amiyo said...

sharing is caring :)

rara pinkmafia said...

amat berguna for sharing.ada batasnya kan kan.

Miz Novexx said...

tenks sebab share pasal ni... ;)

ILA HonEyBuNNy said...

terima ksih atas info neh...

alhamdulillah....jarang keluar lepak2 or bergambar dengan lelaki...hek3..

nabilah_2908 said...

tul la..dalam apa pun yg kita buat..kena jaga batas..tata susila kita antara lelaki n perempuan.. :)

**::CIKNUURUL::** said...

ustaz azhar idrus,.:)...sharing is caring,.kngsi ilmu bgus,.dn stkt ni xprnh lg buat bnde2 gitu,.huhu,.syukrn

blog-tips-kurus said...

kena jaga adab bukan setakat outing, kat pejabat/kolej pon sama..

Mrs.Yie said...

ramai yg pandang kecik je benda ni..sama2 la ingat mengingatkan sesama kita..

akoo said...

tq amiyo for the sharing
=)

mudah2an akoo sntiase egt pesan ni dan amalkan.
aaamiin..

syarifahsidrus said...

baru tau..hehe :)

Amy Syaquena said...

nice sharingb thanks ye..

iKhRam said...

bagus soal jawab ini..

Niena Pengembara Ilahi said...

:) moga bermanfaat buat semua.. erm.. terkadang tertanya jugak, boleh ke kalau sy letak gambar di blog tu? sebagai pengenalan kpd mereka , tpi ak bnyak, cma 1 je sebagai header.. ada mereka yg berselisih pendapat..sy tnya ustaz, katanya xharam,, bukan nk meunjuk2, ustaz yg sorang lagi, buat apa nk tunjuk muk akt org... erm.. cuma niat sy satu je.. nk perkenalkan dri sy pda orang sbb sy menjual barang melalui online secara kecil2lan..

belog|amiyo said...

@niena: boleh nk letak gambar. tapi bersyarat. lagi baik tak payah letak. untuk perempuan.