Wednesday, July 20, 2011

:: Hukum Simpan Gambar perempuan [video inside by Ustaz Azhar Idrus] ::

Soalan : 
Apakah hukum seorang lelaki menyimpan gambar seorang perempuan?

Jawapan :
Ada ketika dibolehkan dan ada ketika tidak dibolehkan. Sebagai contoh yang tidak boleh/haram, korang simpan gambar awek korang dalam wallet atau bawah bantal atau dalam handphone atau ikut suka hati la kat mana pon untuk korang tengok malam-malam buta sebelum tidur, atau untuk khayalan, atau untuk lepas kerinduan atau apa-apa seumpama dengannya adalah tidak boleh. Contoh yang dibolehkan pula, seorang majikan menyimpan gambar pekerjanya yang diserahkan ketika pendafaran atau untuk simpanan atas sebab perempuan itu adalah pekerjanya, atau yang seumpama dengannya adalah dibolehkan. Selain itu, jika minta gambar untuk ditunjukkan kepada ibu bapa kerana untuk masuk meminang adalah diharuskan juga pada syara'. Jadi, jelaslah yang tidak boleh seorang lelaki menyimpan gambar perempuan adalah untuk memuaskan nafsu. Sedikit pesanan untuk orang perempuan, jika mahu mengambil gambar pasport, lesen atau sebagainya di kedai-kedai gambar, sila pastikan korang ambil gambal dikedai orang islam selagi mana kedai orang islam itu ada. Bukannya di kedai orang kafr. Gambar orang perempuan, isteri kita, anak-anak dara kita, jangan dibiarkan gambar mereka berada dalam simpanan orang kafir. Kalauyang lepas-lepas tu tak apa. Pastikan yang akan datang tidak berlaku lagi. Kalau orang lelaki tidak apa. Ini adalah keran perempuan adalah aurat dan di dalam islam perempuan adalah sangat dimuliakan. Banyak jagaan di sisi syara'. Wallahua'lam.







p/s: gua hurai sedikit sebanyak soalan dan jawapan di atas.
p/s/s: untuk lebih jelas korang tengok dan dengar je video dari Ustaz Azhar idrus sendiri. wallahua'lam.
p/s/s/s: semasa korang baca entry  ni gua tengah berada di sini. keh keh keh!

9 orang tengah bermadah:

Afikah Aziz said...

haippp ingt nk sambung yg semalam.eh ika simpan gmbr pkwe (abah) ni cmne erk muahaha (gelak jaat).cehh mentang2 kt hurgada,siap bgtau lg kat mane sabo jelah -__-

aniswany said...

DULUUUU SLALU LA SIMPAN GAMBO BF..DULUUU LAA =P

wahida said...

tengs berkongsi info ni...

**::CIKNUURUL::** said...

tengah usaha nk buang sume gmbr kt fb tp msti rse nk msukkn jgk,.ape kene tah dgn aku ni,.x insaf2,.huhu,.


:) trime ksih info ni,.dh prnh bace,tp tu la,.jiwe xsuci murni ni,.

BHAIHAQI COOL said...

haaa , ptut la saya msih x de lgi gmbr girlfriend sye .. :P

izzad b* said...

ohw ok, kalau mcm sya studnt grapic, banyk simpan gmbar2 perempan untuk artwork bagaimana?

singgah and rock the vote:
http://izzadbaharuddin.blogspot.com/2011/07/rock-vote.html

belog|amiyo said...

@izzad : kalau ikutkan Ustaz cakap atas urusan kerja dibolehkan.

Tea said...

ohhh.. gitu alkisahnyaa.

belog|amiyo said...

ini bukan kisah suka-suka. hehe.