Sunday, July 31, 2011

:: selamat menyambut bulan Ramadhan 1432 Hijrah dari belog|amiyo ::



assalamualaikum.

beberapa minit dari sekarang bakalan masuk waktu Maghrib. (waktu Cairo)
dan yea, Ramadhan hampir kunjung tiba. 
harapan untuk Ramadhan kali ni biarlah lagi elok dari Ramadhan sebelumnya.

beberapa minit dari sekarang dah boleh untuk ke masjid,
solat terawih yang ditunggu-tunggu genap setahun akan bermula.
tapi solat Subuh berjemaah lagi dituntut daripada solat terawih berjemaah, ingat baik-baik.

beberapa minit dari sekarang.
yea, beberapa minit dari sekarang.
semoga Kau berikan kesempatan untuk diriku merasai kemanisan beribadat dibulan mulia ini.
jauhkan rasa malas dan nafsu jahat dari menguasai diri.

beberapa minit dari sekarang akan dirasai sekiranya Engkau masih meminjamkan nyawa untuk ku.
sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa dalam memberi dan mencabut nyawa hamba-hambaMu.




*****************************



- niat puasa sebulan :

"sahaja aku berpuasa esok hari selama sebulan Ramadhan kerana Allah Taala... "

sesiapa yang terlupa niat pada mana-mana malam, puasanya adalah sah jika telah berniat sebulan seperti diatas.
 
- Solat witir afdhal dilakukan berjemaah dibulan ramadhan dan bersendirian dibulan-bulan lain.


- Siapa yang telah menunaikan solat sunat witir selepas terawih tidak boleh lagi mengulanginya di waktu tengah malam tapi boleh melakukan solat-solat sunat yang lain seperti tahajjud dan seumpamanya.



petikan niat puasa dan solat witir dipetik dari facebook
-Ustaz Azhar Idrus-

21 orang tengah bermadah:

auny aizie said...

happy fasting :)

tieykah said...

selamat berpuasa bro:)

nabilah_2908 said...

Slmt berpuasa... (^_^)

belog|amiyo said...

@auny: tenkiu... :)

@teykah: selamat berpuasa gak :0

@@nabilah: slmt berpuasa gk ^v^

zEri sAfEerA said...

selamat berpose :)

belog|amiyo said...

selamat berpose gk. jom sahur! :D

Afikah Aziz said...

selamat brpuasa..eh tgh sahur erk hehe :)

Afikah Aziz said...

kalau kul 3.30 waktu subuh,waktu maghrib dan solat terawih kul bpe plak


err maaf,saya byk tanya muehehe :p

belog|amiyo said...

selamat berpuasa gk. yup. nak sahur dah ni. haha. takpe banyak tanya. tak tanya kan sesat plak :P. maghrib kol 6.48. isya' 8.15. subuh je yg awal. hehe

Serendah said...

terima kasih yo... makcik bangga nge yo.. tenguk anak makcik retek... jange hanyut sorang...

L said...

jalan2 sambil beri senyuman, nk bawak milo td tp xleh pose kaaan.. huhuhu selamat bepose! http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/selamat-berpuasa-ya.html#

Jie(",)v said...

selamat menjalani ibadah puasa

p/s - hehehe .. ayat ataih terrr
^^

azwa amani said...

selamat menyambut ramadhan Al-Mubarak

hanaahmad said...

alhamdulillah, semoga bulan ni dapat ditingkat segala amalan kita dan juga bulan seterusnya.

Pyka Rahmat said...

salam Ramadhan :)

wahida said...

selamat berpuasa..

semoga ramadhan kali ni lebih baik dari tahun2 sebelumnya...amin...

H.J said...

selamat poso yo

ILA HonEyBuNNy said...

salam ramadhan...;-)

berbuka apa harine?heheh

belog|amiyo said...

@serendah: terima kasih :)

@L: tengs. selamat berpose gk.

@jie: selamat menjalani ibadat jugak :) tak paham part p/s tu.

belog|amiyo said...

@amani: selamat menyambut Ramadhan jugak :)

@hanaahmad: insyaAllah.

@pyka: salam Ramadhan jugak :)

@wahida: insyaAllah. moga2 dari tak bertudung kepada bertudung la plak. :)

@HJ: selamat poso me.

belog|amiyo said...

@ila: salam Ramadhan gk. buka pose dengan nasik. :D